Pitanje:
Imam ćerku od 8. godina ide u drugi razred. Od kako je pošla
u školu sa 7. godina ja i suprug primećujemo da ima pojačanu tremu zbog obaveza u školi. Npr kada se seti nečeg što će sutra biti u školi odjednom probledi, neće da priča, kaže da joj je muka i gubi apetit. Ovo se ne odnosi samo na školu nego i na razne druge promene npr putovnja, odlazak kod lekara itd.
Pored toga što ima tremu ima dosta razvijenih strahova da kažem plaši se svega i svačega (doktora, lekova, mraka, lopova provalnika). Mi kao roditelji uopšte je ne pritiskamo oko škole i bilo čega drugog, i sama je jako odgovorna ima sve petice učiteljica je uvek hvali uz napomenu da je povučena. Nadam se da sam dovoljno opisala ovu situaciju i da mi možete pomoći.
Odgovor:
Vaša ćerka pokazuje sve simptome velike odgovornosti. Sa jedne strane, to je divna osobina i ima brojne prednosti. Sa druge strane, ukoliko postane krajnost, kao što kod vaše ćerke preti da se dogodi, može izazvati probleme kao što su: nezadovoljstvo sobom i postignutim rezultatima, preterana ambicioznost, samokriticizam, strahovi i pred najobičnijim, svakodnevnim zadacima.
Očekivanja koja ona ima od sebe same već su dovoljno velika pa je zato veoma važno da vi, sa svoje strane, pokušate da je opustite. Rasteretite je što je moguće više školskih obaveza i učinite njen život zabavnijim. Na primer, napravite sa njom dogovor i svojevrsnu listu prioriteta svojih dnevnih očekivanja od nje. Na tu listu obavezno stavite vreme za igru (i sa svojim društvom i sa vama), vreme za vaše porodične rituale, pomoć u kućnim obavezama…
Razgovarajte o tome kako ponekad nije dovoljno davati svoj maksimum da bi se postigli i maksimalni rezultati. Potvrdite joj takav stav i ličnim primerom: na primer, prilikom igranja društvenih igara sa njom, namerno izgubite i pokažite joj svojim ponašanjem da tome ne pridajte preteranu važnost.
Da biste svoju ćerku dodatno rasteretili obratite pažnju da je uvek hvalite za uložen trud, bez obzira kakvi su rezultati a da ono što zavređuje kritiku bude više blaga opomena nego stroga kritika. Njenim strahovima posvetite posebnu pažnju kako se ne bi dodatno produbljivali.
Prilikom ovih razgovora više postavljajte pitanja i slušajte nego što ćete nuditi sopstvena rešenja. Na primer, iako su najverovatnije ovi strahovi iracionalni (u smislu da nije imala konkretna loša iskustva koja su ih prouzrokovala) važno je da znate zašto se nečega plaši, šta misli da se može dogoditi (kod doktora, kada je sama u mraku, sa lopovima… ) jer ćete tek na osnovu njenih konkretnih odgovora moći da njene strahove zajedno I prevazilazite.
Jelena Holcer, pedagog
Kompletan asortiman proizvoda namenjen bebama možete pogledati i poručiti u našoj internet prodavnici Mama i Beba
-
Globber trotinet ONE NL 230 (18182)
-
Spider-Man romobil (18-539210)
-
Star Wars romobil (18-539220)