Pitanje:
Moja devojčica u maju puni pet god. Jedinica je. U poslednje vreme se drugačije ponaša nego ranije. Stalno je u nedomuici (čas nešto hoće, a onda sledećeg momenta to neće); burno reaguje kada joj kažem da to što je odlučila je prihvaćeno i da nema daljeg dvoumljenja; ne igra se sa decom, već joj prija društvo odraslih; kad je sa decom deluje tužno i zabrinuto.
Radoznala je, voli knjige, talentovana je za likovno ( crtanje, slikanje, vajanje, lepljenje...), ide na folklor (voli da igra, ali kad ode na probu, ponaša se kao da smo je suprug i ja naterali na to. A nismo, čak smo joj predlagali da prestane, ako joj je naporno i nezanimljivo). Suprug i ja smo zabrinuti što je asocijalna i što je promenljivog raspolženja. Razgovaramo sa njom o svemu, ali ne znamo kako da joj pomognemo. Molim vas posavetujte nas. Unapred hvala!
Odgovor:
Iz vašeg pitanja stičem utisak da je vaša ćerka negde “izgubila” svoje samopouzdanje. Osnovne odlike nesamopouzdane dece su : stidljivost, lako odustajanje, nesigurnost, težina donošenja odluka, preosetljivost na kritiku… S obzirom da pominjete da se njeno ponašanje promenilo i da nije takva bila ranije, za ovu promenu može postojati neki konkretan uzrok tj. razlog (na primer, neki događaj u vašoj porodici koji njoj nije odgovarao ili ga nije u potpunosti prihvatila). Sa druge strane, u ovom uzrastu moguće su promene ponašanja i zbog nekih usputnih, za roditelje nevažnih razloga (na primer, sadržaj sa tv-a ili bajki…). Iako se odraslima ove situacije čine banalnima, za dete mogu biti veoma uznemirujuće, zbunjujuće pa, samim tim, i razlog za drugačije ponašanje.
Da biste ojačali samopouzdanje svoje ćerke, važno je da je što više pohvaljujete. Činite to pred njom (drugačije ni nema smisla), i to ne samo kada postigne dobre rezultate već i za uloženi trud. Dajte joj male zadatke za koje znate da može da ih obavi, kako biste dobili dodatan razlog za pohvalu. Svakodnevno je podsećajte koliko je volite. Mnogo razgovarajte i pri tom je pažljivo slušajte. Pokušajte da razvijete sluh i za ono “između redova”, ono što vam ne govori direktno.
Niste pomenuli da li vaša ćerka ide u vrtić. Ukoliko ide, pitajte vaspitačice da li su primetile promenu u njenom ponašanju jer će vam njihova zapažanja pomoći da i sa te strane sagledate o čemu se radi. Ukoliko ne ide u vrtić, pojačajte vršnjačko okruženje svoje ćerke i u privatnim, kućnim uslovima (na primer, što više uključite u druženje decu sa folklora). Zašto su vršnjaci važni za jačanje samopouzdanja? Zato što sa njima vaše dete nema izbora nego je prisiljeno da poštuje dogovorena pravila koja važe za određenu igru i da nauči da se sa drugom decom ravnopravno bori za svoj status. Sa drugarima ne pomažu ni male manipulacije koje “prolaze” kod roditelja. U društvu dece će morati da opravda (verbalno, stavom, ponašanjem…) svoju promenljivost da bi se to tolerisalo.
Vi, sa druge strane, uvek je pitajte da vam obrazloži zbog čega se predomislila u vezi neke odluke i na ovom objašnjenju insistirajte. Takođe, važno je da svoju ćerku naučite poštovanju određenih granica o odlukama koje donosite zajedno, u okviru vaše porodice . Odnosno, odredite situacije kada su promene odluka dozvoljene a kada nisu. Na primer, kada pitate ćerku šta želi za ručak i dobijete odgovor, vi uložite svoje vreme i trud da baš to napravite, onda predomišljanje nije prihvatljivo. Ipak, kada donosi odluku koja obuhvata samo njeno vreme ili želje (na primer, čime će se igrati ili koju majicu želi da obuče ili…) njeno predomišljanje možete i da tolerišete i da razumete. Pronađite što više ovakvih svakodnevnih situacija koje važe za vašu porodicu i o pravilima ponašanja za te konkretne situacije se sa svojom ćerkom dogovorite unapred.
Jelena Holcer, pedagog
Kompletan asortiman proizvoda namenjen bebama možete pogledati i poručiti u našoj internet prodavnici Mama i Beba
-
TEAMSTERZ LS POLICIJSKI AUTO (HL1417454)
-
-
Gradjevinska kolica za pesak (DS09765)